tisdag 4 juni 2013

Svettigt med zumba!

Den som inte blir svettig av zumba har inte zumbat med mej! :)  Idag hade jag en ordentlig utmaning att hålla gympa och zumba utomhus och till min stora fasa visade termometern 12 grader. Molnigt och ruggigt. Men det avskräckte inte mina kära jumppare som tur var! Fick nog upp värmen ordenligt trots att det var kallt.


Hurudan zumban blir i praktiken är väldigt beroende på vem som drar. Vissa är mer dansanta av sig och har lite lägre intensitet. Zumban är byggs upp så att man väljer koreografier och låtar så att man varvar högintensiva och lite lägre intensiva låtar. Intermittent training heter det så vackert på engelska. Man varvar de olika dansstilarna så att det blir lite olika muskler som jobbar. På så vis blir det mångsidig träning.
Det som faschinerar mej med zumba är att det är så roligt! Helt underbart när folk klappar händerna, ler och njuter av musiken, rörelserna, rytmerna och de (ibland knasiga) annorlunda låtarna som används i zumba.
Det är många som har fördomar och tycker att zumba är ingen riktig träning. Men det tycker jag är löjligt. Träning som är roligt ska man satsa på. Klart att du inte blir stark som av styrketräning eller uthållig som av högintensiva löpintervaller men så där för det allmänna välbefinnandet är zumba är perfekt motionsform. Nu när jag har zumbat lite mer på sistone känner jag mej rörligare i höftpartiet och känner att jag blir starkare i benen. Så någon nytta märker jag nog av zumban, absolut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar